واردات خودرو به کشور منتفی شد؟ / مشکل مجمع با واردات خودرو چیست؟

واردات خودرو به کشور

اگرچه مجلس طرح آزادسازی واردات خودرو به کشور را تصویب کرد، اما گفته می‌شود مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو به کشور مخالفت کرده و احتمالا آزادسازی واردات خودرو به کشور منتفی است. اما مشکل مجمع تشخیص با واردات خودرو به کشور چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، ماجرای مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با آزادسازی واردات خودرو، با اظهارات مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس آغاز شد.

مصطفی میرسلیم، عضو کمیسیون 90 مجلس از جلسه‌ای در مجمع تشخیص خبر داده بود که در آن با آزادسازی واردات خودرو به کشور مخالفت شده است.

به گفته میرسلیم ایراد مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح آزادسازی واردات خودرو مربوط به اصلاحیه‌ای است که بر اساس آن واردات خودروهای معمولی گازسوز هم آزاد شده است.

حالا میرسلیم گفته با توجه به مخالفت مجمع تشخیص با آزادسازی واردات خودرو به کشور، شورای نگهبان هم با این موضوع مخالفت می‌کند. اظهارنظری که می‌گوید ماجرای آزادسازی واردات خودرو به کشور کلا منتفی است.

مخالفت مجمع تشخیص با واردات خودرواما امروز داود دانش جعفری، عضو مجمع تشخیص مصلحت، مخالفت این مجمع با واردات خودرو را رد کرده و گفته: اظهارات میرسلیم نظر مجمع نبوده و نظر شخصی ایشان است.

البته دانش‌جعفری اصل مخالفت مجمع با واردات خودرو را رد نکرده. اما گفته سخنان میرسلیم مربوط به یک مورد اختلافی در سال گذشته بین مجلس و شورای نگهبان در خصوص واردات خودرو‌های برقی و هیبریدی بوده.

چون بر اساس طرح مجلس قرار بود واردات خودروهای هیبریدی و برقی از پرداخت عوارض گمرکی و تعرفه واردات معاف شود اما شورای نگهبان و مجمع مخالف حذف تعرفه واردات بوده است.

بعد از اینکه شورای نگهبان با این بخش طرح مخالفت کرد، مجلس آن را حذف کرد. یعنی در مصوبه مجلس، تعرفه واردات خودرو به قوت خود باقی است و قرار نیست حذف شود. اکنون مشخص نیست مجمع تشخیص با کدام بخش این مصوبه مخالف است.

اما دانش جعفری گفته اگر این اختلاف حل نشود، تصمیم‌گیری درباره آزادسازی خودرو به مجمع تشخیص سپرده می‌شود و این مجمع باید درباره این مساله تصمیم بگیرد.

اما این اولین باری نیست که موضوع مورد اختلافی برای حل شدن به مجمع تشخیص می‌رود. آخرین بار تصویب لوایح FATF به مجمع تشیخص مصلحت نظام سپرده شد. بیش از دو سال از آن زمان می‌گذرد اما مجمع تشخیص هنوز هیچ تصمیمی درباره این لوایح نگرفته و حتی آنگونه که برخی از اعضا می‌گویند جلسه‌ای درباره تصویب لوایح FATF در مجمع برگزار نشده است.

اگر قرار باشد واردات خودرو هم به سرنوشت لوایح FATF دچار شود، احتمالا باید منتظر بود که مصوبه واردات خودرو به کشور هم مدتی در مجمع بماند.

آن هم در حالی که دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفته بود احتمالا خودروهای جدید از بهمن و اسفند امسال وارد بازار می‌شود.

مشکل مجمع با واردات خودرو چیست؟زمانی که طرح آزادسازی واردات خودرو در مجلس مطرح شد، شورای نگهبان دو ایراد به این طرح گرفت. یکی حذف تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی و دیگری مساله خروج ارز از کشور برای واردات خودروهای خارجی.

اما در مصوبه اخیر مجلس هر دوی این مشکلات حل شده. اولا تعرفه و عوارض واردات خودروهای برقی و هیبریدی به قوت خود باقی است. دوما تنها شرط مجلس برای واردات خودروی خارجی این است که هیچ ارزی از کشور خارج نشود و واردات خودرو در قبال صادرات خودرو و محصولات مشابه باشد.

حالا مشخص نیست که اختلاف و ابهام مجمع تشخیص مصلحت چیست و سرنوشت این طرح چه می‌شود. اما مشخصا طرح آزادسازی واردات خودرو به کشور مخالفان جدی دارد و حتی وزیر صمت هم با آن مخالف است. چون رضا فاطمی امین هفته قبل اعلام کرد دولت هیچ برنامه‌ای برای واردات خودروی خارجی ندارد.

این در حالی است که فعالان بازار خودرو می‌گویند اگر واردت خودروی خارجی به کشور آزاد شود، هم بر کاهش قیمت خودروهای خارجی اثر می‌گذارد و هم بر قیمت خودروهای داخلی. حتی برخی از فعالان از کاهش 40 تا 50 درصدی قیمت خودرو در بازار خبر داده‌اند که در صورت مخالفت مجمع با این طرح، کاهش قیمت منتفی است و حتی ممکن است قیمت خودروهای خارجی گرانتر هم بشود.

پیش از این تجارت‌نیوز در یک گفتگوی زنده اینستاگرامی مساله آزادسازی واردات خودرو به کشور را بررسی کرده بود. برای اطلاع از جريیات این مصوبه و تاثیر آن بر قیمت خودروهای داخلی و خارجی گزارش زیر را بخوانید:

واردات خودرو

دیدگاهتان را بنویسید