مجموعه ارزشمند سخنرانیهای عید غدیر

مجموعه ارزشمند سخنرانیهای عید غدیر که آیة اللَه سید محمد محسن حسینی طهرانی به مناسبت عید غدیر در سالهالی مختلف فرمودند.

ولایت؛ یک مسئلۀ تعبّدی یا تکوینی؟ – تعبّدی نبودن و تکوینی بودن مسئلۀ ولایت (جلسه: 1)

توضیحات1) چرا عید غدیر افضل اعیاد است؟
2) بیان معنای حقیقی عید و اینکه در اعیاد باید به چه چیزی توجه کرد؟
3) وظیفۀ شیعیان در احیای سنن اسلامی چیست؟
4) اختلاف اساسی شیعیان با عامّه در چه مسئله‌ای است؟
5) دو مسئلۀ سخت در رسالت پیامبر چه بود؟

قسمتی از ولایت؛ یک مسئلۀ تعبّدی یا تکوینی؟

  •  مشخص است که مسئلۀ عید به‌واسطۀ ارزشی است که زمان متحقّق به آن ارزش می‌شود. ما هر روز را عید نمی‌گیریم و هر روز به جشن و سُرور نمی‌پردازیم، بلکه باید یک مسئلۀ غیر عادی در آن روز یا در آن شب انجام بگیرد که آن زمان به‌واسطۀ تحقّق به آن مسئله فضیلت پیدا کند.
  •  

    ثمرۀ بعثت انبیا و ولادت ائمه برای بشریّت

     

  •  [من‌باب‌مثال] ما روز مبعث را عید می‌گیریم، چون فضیلت این روز بر سایر ایام به‌واسطۀ مبعوث شدن پیغمبر اکرم است که نفع این مبعوث شدن مستقیماً به هدایت و فلاح و رستگاری خود ما برمی‌گردد، وإلاّ اینکه پیغمبر به رسالت مبعوث شده است به چه درد ما می‌خورد؟! [یعنی] اگر بعثت پیغمبر اکرم برای ما مفید نباشد و نفعی را متوجّه ما نکند، چه فایده‌ای دارد و چه ارزشی را به‌وجود می‌آورد؟!
  •  هم‌چنین ما ایام ولادت ائمه و معصومین را عید می‌گیریم، به‌جهت اینکه هر کدام از آنها از نقطه‌نظر وجود و از نقطه‌نظر خلقت، علاوه بر تحقیق و محقّق کردن مسئلۀ هدایت و امامت، یک جهت تکوینی را در ارتباط نفس انسان با پروردگار به‌وجود آورده‌اند؛ یعنی پیغمبر اکرم با ولادت خود یک نوع ارتباط و یک نوع استفاده و استجلاب از فیوضات الهی را برای مردم و برای امّت به‌وجود آورده است، البته پیغمبر اکرم مظهر همۀ اسماء و صفات کلّیۀ الهیه است و می‌توان گفت که جامع همۀ آثار و خصوصیات تکوینی معصومین علیهم السلام است؛ امیرالمؤمنین علیه السلام همین‌طور؛ حضرت زهرای صدیقه سلام اللَه علیها همین‌طور؛ و امام حسن و امام حسین تا حضرت بقیةاللَه اروحنا فداه!

سخنرانی‌های عید غدیر

دیدگاهتان را بنویسید